Az indig s jelentse
tanja 2006.02.08. 13:44
1.1. Mi az az indig gyerek?
Mindentt a vilgon megfigyeltk, hogy egyre tbb gyerek viselkedik
feltnen mskpp, mint a tbbiek, s nem olyan knnyen alkalmazkodnak
az ltalnos normhoz, mint a korbbi genercik. Ezeket a gyerekeket
„j gyerekeknek" vagy „az j korszak gyerekeinek" is nevezik.
Nancy Ann Tappe, amerikai sznterapeuta vekkel ezeltt megjelent
„Understanding Your Life Trough Color" cm knyvben elsknt
fogalmazta meg az letszn-elmletet. Sokan tvettk ksbb fogalmait,
s sikeresen alkalmaztk. Az elmlet szerint, minden embernek
van egy jellegzetes letszne, nha kett vagy hrom is. Az letsznek
olyanok, mint a sznburkok, lthatak az aurban s a szncsoportokhoz
hasonl szemlyisgjegyeket jeleznek. Minden sznburok bizonyos
emberi tulajdonsgokat hordoz, amelyek jl felismerhetek, ha
tudjuk, hogy mire figyeljnk.
Ez a knyv az j gyerekekrl szl, akiket indig gyerekeknek is
hvnak. Az indig gyerekek letszne indigkk, indig szemlyisgjegyek
jellemzek rjuk s ezeket fejezi ki lnyk. Alapveten minden
gyermeknek sajt letszne van. Az letszn lehet piros, zld, srga s
kk, vagy kt, illetve tbb szn kombincija. Az indig gyerekek szemlyisgjegyei
s tulajdonsgai szmunkra jak, szokatlanok s rszben
nehzsget okoznak, a trsadalom szmra pedig szintn nem
knnyen elfogadhatak. Az elmlt vekben ezrt nagy feladatot jelent
a szlknek s tanroknak; hogy jragondoljk ezt a krdskrt, s
mskpp bnjanak a gondjaikra bzott gyerekekkel. Az iskolkban s
az vodkban rengeteg jele mutatkozik annak, hogy az j gyerekek valahogy
„egszen msok".
Az j korszak gyermekeinek elnevezse az indigkk letsznbl
szrmazik. Ez a szn csupn egyike az indig gyerekek jellemzinek,
akik mostanban rkeznek bolygnkra, de ez olyan egysgesen jellemz
rjuk, hogy idkzben a legtbb amerikai terapeuta "indig gyerekeknek"
vagy „indigknak" nevezi ket.
Pr v mlva, ha mr tbbet tudunk ezekrl az j gyerekekrl, valsznleg
knnyebben rtelmezhetjk klnbz feladataikat, potenciljukat
s tulajdonsgaikat, taln klnbz csoportokat is felfedezhetnk.
Az indig gyerekek nhny ltalnos szemlyisgjegye:
• Bensleg tisztban vannak az let igazsgval.
• Magasabb elvek szerint lnek.
• Tudjk, hogy egyenslyban kell lnnk nmagunkkal s krnyezetnkkel.
• Gyakran egyestik magukban a frfi s ni aspektusokat (androgin
tpus).
• Tudjk, hogy tbb ltezik annl, mint amit ltunk.
• Hisznek benne, hogy az anyag s a fizikai let illzik. Tudjk,
hogy az let energibl vagy l tudatbl ll.
• Tudjk, hogy a vilgegyetemben minden mindennel sszefgg.
Id, tr, tvolsg s forma szmukra nem elklnl dolgok,
mint ahogy mi ltjuk.
• rzik, hogy minden letet tisztelni kell, integritssal, szeretettel
s egyttrzssel kell kezelni.
• Jobban megrtik a spiritulis elkpzelseket, mint az anyaggal
kapcsolatosakat.
• Nem hagyjk, hogy tlhaladott eszmk vagy hitttelek korltozzk
ket.
• Nem lehet olyasmire knyszerteni ket, amit nem szeretnnek.
• Nem fogadnak el olyan embereket vezetjkl, aki nem ugyanolyan
etikai nzeteket vall, mint k maguk, mg szocilis nyoms
esetn sem rendeldnek al ilven embereknek.
Nem hisznek a bn s bntets alap elmletekben, ezrt nehz
megbntetni ket.
Nem akarjk, hogy valamilyen tpusba vagy skatulyba soroljk
be ket.
Muszj, hogy magasabb elvek szerint lhessk az letket, gy
ahogy azt k rtelmezik, klnben depresszvek, npuszttak
s flnkek lesznek.
szintk, nyltak s fggetlenek.
Sokszor nem egszsges a testrzetk.
Mind az t rzkszervk nagyon jl fejlett, ezrt felfokozott rzkenysgk
knnyen srlhet vagy knnyen rezhetik, hogy tl
sokat kvetelnek tlk.
Nagyon rzkenyek a tpllkra; legalkalmasabbak szmukra a
termszetesen s organikusan termesztett lelmiszerek.
Knnyedn kommuniklnak llatokkal, nvnyekkel, ms gyerekekkel
s a termszettel.
Sokszor tapasztalhatjuk, hogy „lthatatlan" bartaikkal beszlgetnek.
Ezrt gyakran tl lnk fantzij vagy akr „klns
pszichs llapotknt" skatulyzzk be ket.
Mivel minden dologban rzkelik az letet, sokszor nehezen
szakadnak el tlk. Nem rtkelik tl az anyagi dolgokat, de
fontos szmukra a dolgok lelke.
Elkpzelseiket nehezen tudjk szavakban kifejezni. A nyelv
sokszor tl korltozott szmukra.
k maguk nem ltnak hatrt a jtk, nevets, kapcsolat s munka
kztt. Szmukra az letnek ezek az aspektusai egysges tapasztalatot
alkotnak.
Rendkvl rzkenyek s knnyen elsrjk magukat.
Nagyon kevs alvsra van szksgk, pp csak annyira, hogy a
fizikai test megjulhasson.
Hajlamosak r, hogy klnck legyenek, mivel a tbbi gyerek
vagy krnyezetk csak ritkn rtik meg, vagy fogadjk el ket.
J rzkk van hozz, hogy mi a helyes s mi nem, nincs szksgk
fegyelemre. Amit viszont ignyelnek, az a vilgos struktra.
Ha a szlk s tanrok nem engedik meg, hogy sajt meggyzdsk
szerint cselekedjenek, hatalmas ellenllst breszthetnek
bennk.
Nagy bennk a tudsszomj s nem fogadnak el gyors, egyszer
vlaszokat csak azrt, mert ezek a mlt hagyomnyos vlaszai.
Muszj, hogy k maguk „igaznak" rezzk a vlaszokat.
Csak nehezen azonosulnak azokkal a hagyomnyos tmkkal,
amelyeket az iskolkban tantanak. Tbbnyire nem tudnak kapcsolatot
felfedezni ezen tmk s a spiritulis let kztt, amelyet
k a dolgok mrtknek tartanak.
Sokat trdnek a htrnyos helyzet s igazsgtalanul kezelt trsaikkal.
Fejlett igazsgrzettel rendelkeznek.
A szemlyisg napfnyes vagy rnykos oldala?
Az indig vagy j gyerekek kzl sokaknak nincsenek nagy karmikus
terheik. A vilgnak olyan rgiiban szletnek meg, amelyek mr nyitottak
a tudatosabb letre. A legfontosabb, amit ezekkel a gyerekekkel
kapcsolatban meg kell rtennk az, hogy megfelel segtsggel fejlesztenik
kell szemlyisgket s jellemket, mert helytelen irnytssal
inkbb szemlyisgk rnyoldalai ersdnek s fejezdnek ki. Mivel
mindkt irnyban nyitva ll az t, a szlk, a tanrok s az egsz vilg
feladata, hogy odafigyeljenek s tudatostsk magukban, melyik ton
szeretnnk mindannyian tovbbmenni. A gyerekek a jv, hsz v
mlva k hatrozzk majd meg a vilgot. Ahhoz, hogy rzelmileg s
szellemileg megtapasztaljk nmagukat, az indig gyerekeknek teret
kell engednnk. Sok szabadsgra van szksgk, hogy hitk szerint
cselekedhessenek, hogy megtapasztalhassk az letet. Az olyan vilgos,
stabil struktra, amelyet felttlen szeretet tmogat, megadja nekik
azt a htteret, amire srgeten szksgk van szemlyisgk s jellemk
napfnyes oldalnak kifejlesztshez s kifejezshez.
Miben klnbznek az indig gyerekek ms gyerekektl?
A eltr szemlyisgjegyeken s jellemvonsokon kvl nagy klnbsg
van abban is, hogyan reaglnak konfliktushelyzetekben. Ms gyerekektl
eltren az indig gyerekek nem vesznek bele rzelmileg
olyan mlyen a konfliktushelyzetekbe, s kiderlt, hogy nem srlnek
olyan knnyen rzelmileg.
A „normlis" gyerekek inkbb lenyelik a megalztatsokat, elfogadjk
alrendelt helyzetket s engednek, akkor is, ha igazsgtalanul
bnnak velk. Az indig gyerekek ezzel szemben radiklisabban reaglnak:
ha leereszkeden bnnak velk, nevetsgess teszik ket, azt
tbbnyire totlis bizalomtrsnek lik meg, amelynek slyos kvetkezmnyei
lehetnek. Egy indig gyerek mindig pontosan tudja, mikor
hazudnak neki. A hazugsgnak tbbnyire az a kvetkezmnye, hogy
visszahzdik, s NEM bzik tbb az illetben.
Az indig gyereket nehz meggyzni rla, hogy nem kaphat meg
mindent, amire csak ignyt tart. Kirly vagy kirlyn, s gy is viselkedik.
Sok, bizonyos tekintllyel rendelkez szl rzi ezt a nem megalapozott
bszkesget s makacsnak, nfejnek, nehzkesnek ltja
emiatt a gyermeket.
Ha azonban helyesen rtelmezzk ezt, s megrtssel irnytgatjuk
ket, akkor egszsges nrtkels alakul ki bennk, s be tudnak illeszkedni
krnyezetkbe.
Az indig gyerek lehet lds vagy nagy kihvs is, aszerint, hogy
milyen krnyezetben lnek. Ha sok „rgi mintk szerint mkd" gyerek
kztt egyedli indig gyerekknt l valaki, nagyon rvid id alatt
alkalmazkodsra kptelen rendbontnak s kvlllnak blyegzik.
Bell azt kiltja a gyermek: „Mirt nem ismer fel engem senki? Mirt
nem rt meg a tbbi gyerek? Mirt tesznek gy?" Ilyenkor gyakran dhss
s frusztrltt vlnak, s elkezdenek lzadni. Ezt egyre tbbszr
tapasztalhatjuk szocilis krnyezetnkben: a csaldban, az iskolban
s az vodban. Az indig gyerekek brmire kszek, hogy mltsgukat,
nzeteiket, s tudsukat megvdjk s megmutassk a vilgnak.
Taln krdezzk meg nmagunkat, hogyan reaglnnk, ha ilyen nagy
elktelezettsg-rzssel, velnk szemben ellensgesen viselked vilgban
lnnk, tudva, kik vagyunk, anlkl, hogy krnyezetnk elismerne?
s mit reznnk, ha mindehhez mg kvlllknt s rendbontknt kezelnnek,
nem pedig kirlyknt, akik pedig valjban vagyunk?
Ha lnynket nem tartjk tiszteletben, tbbnyire jellemnk s szemlyisgnk
negatv oldala bontakozik ki, ami mg jobban megterheli a
csaldot s a krnyezetet. Az ADS s ADSH {figyelemhiny szindrma
s mozgssal jr nyugtalansg vagy hiperaktivits) pldul csak a legismertebb
kvetkezmnyek. ppgy kialakulhat a tanrokkal szembeni
agresszi vagy a totlis unalom, ha nem „sajt vilgukban" vagy szmtgpes
jtkokban merlnek el. A nagy mrtk bizalmatlansg msokkal
szemben s a szocilis izolci mr mindennapos tmkk vltak.
Ezek a gyerekek vagy kiszllnak a realitsbl s elmerlnek sajt vilgukba
a tlls rdekben, vagy ennek pp az ellenkezjt teszik, vagyis
lzadnak s segtsgrt kiltanak. Ez az a pont, ahol sok szl s tanr
a pszichs gygyszereket ltja az egyedli megoldsnak. Gygyszert
adnak a gyerekeiknek, hogy valamelyest normlis csaldi letet tudjanak
lni, amelyben mindenki kibontakozhat. Ez vgszksg esetn segthet,
de nem szabad ebben ltni az egyedli megoldst. Srgsen t kell alaktani
gondolkodsmdunkat ebben a tmban, meg kell vltoznia ennek
a helyzetnek! A mai napig nincs vilgszerte mkd hlzata az rintetteknek,
szlknek, tanroknak, terapeutknak s nevelknek. Csak lassanknt
kezdnk informcikat cserlni egymssal ezekrl a gyerekekrl.
Az internet olyan modern csatorna, amely az egsz fldet tfogja, s
gy lehetv teszi ezt a fajta tapasztalatcsert nemzetkzi szinten is. Megrett
az id, hiszen egyre tbb ilyen gyermek jn vilgra, s viselkedskkel
knyszertenek bennnket, hogy meglssuk a valsgot, vagyis jobban
mondva a valtlansgot. Ezen knyv fontos clja, hogy lnktse az
rintettek kztti informci- s tapasztalatcsert, s egyttmkdst.
Az indig gyerekeken kvl az elmlt vek sorn szerte a vilgon
bukkantak fel gyerekek ms meglep s csods tulajdonsgokkal s
trtnsekkel is. Nhny vvel ezeltt az amerikai Lee Carroll* s
Drunvalo Melchizedek** rtkes informcikat adott kzre az j ge-
Kryon (lsd Fggelk).
The Ancienl Secret of the Flower of Lile (lsd Fggelk).
nercik jelensgt egszknt szemllve. Miutn felhvtk a vilg fiayelmt
erre a tmra, sokaknak gy tnik, mintha jfajta emberek
lennnek szletben, akik az elkvetkez talakulsban majd vezetnek
bennnket.
me nhny meglep, gyerekekkel trtnt eset:
1. Vannak gyerekek, akiknek szletskkor pozitv volt az AIDStesztjk,
de nhny vvel ksbb az utvizsglat sorn (az
UCLA, University California of Los Angeles) teljesen AIDSmentesek
voltak. Nhny ilyen gyereket veken keresztl vizsgltak
s folyamatosan vgeztek rajtuk teszteket. Az eredmnyek
azt mutattk, hogy nem a szoksos emberi DNS-sel rendelkeznek.
A DNS, a dezoxiribonukleinsav hordozza valamennyi
rkltt informcinkat, gy genetikai kdunkat is. Testnk minden
sejtjben ott rejlik. Ezeknek a gyerekeknek ngy DNS-szllal
tbb volt, mint msoknak, ami azt jelenti, hogy egyszeren
fejlettebbek, mint legtbbnk. A teszteredmnyek tovbb teljes
mrtkben betegsgektl mentesnek mutattk ket, s ezek a
gyerekek nem is tudtak megbetegedni. Egyszeren minden ellen
immunisak! Az UCLA vilgszerte vgzett DNS-teszteket s felttelezi,
hogy a vilg lakossgnak egy szzalka ilyen mdosult
DNS-sel rendelkezik.
|