Az indig szemlyisg
tanja 2006.02.08. 13:52
2.1. Mirl ismerhet fel egy indig gyerek?
A szlk s mindazok, akik napi kapcsolatban vannak gyerekekkel, az
elz fejezetben felsorolt tulajdonsgok s jellemvonsok alapjn
knnyen felismerhetik az indig gyerekeket. Eleinte nincsenek klnsebb
testi jellegzetessgeik. A klnbsgek kimondottan finomak, s
csak a kzelebbi megfigyels sorn felismerhetek. A kvetkez tulajdonsgok
azonban nagyon jellegzetesek, ezrt ezeket a legknnyebb
felismerni:
• magasabb az energiamezjk,
• msknt viselkednek,
• kevss rzelmesek.
Ahhoz, hogy egy nagyobb csoportban felismerjk az indig gyerekeket,
a kvetkez lehetsgeink vannak:
• Rhangoldunk a csoport energijra. Az indig gyerekek rezgse,
eleven, tiszta energijukbl fakadan magas. Magasabb az
energiafrekvencijuk, mint ms gyerekeknek s a fldi dolgokkal
nha gyetlenek. Magas, szeretettel teli, harmonikus energikra
mindig reaglnak, mert ezt ismerik kzelrl.
• Megfigyeljk a gyerekek viselkedst. Az indig gyerekek mskpp
viselkednek! Sokszor tudatalatti zeneteket hordoznak, s
csak csodlkozunk, hogy honnan tud ilyesmiket a gyermek. Az
indig gyerekek tbbnyire pontosan tudjk, hogy mirt szlettek
a vilgra. Gyakran meslnek angyalokrl s ms lnyekrl, s
sokszor rkig eljtszanak velk csendben s elgedetten. Aggdunk,
amirt az indig gyermek sokszor inkbb egyedl jtszik?
m ha megkrdezzk, hogy mirt jtszik egyedl, bizonyra azt
vlaszolja majd: „...-vel jtszom, nem ltod?" Msrszt sokszor
csak nagyon rvid ideig jtszanak trgyakkal jtkokkal, s vltozatossgra
van szksgk.
• Az indig gyerekek sokszor keresik felnttek trsasgt. Be
akarnak illeszkedni a felnttek vilgba. Spontnok, nyitottak s
tudattalanok, szeretik elcsalogatni a felnttekbl a bennk l
gyermeket. A velk egyids trsaikkal ezrt lehetnek problmik
mert nem mindig rzik, hogy megrtik ket, gy sokszor kvl re
kednek a csoporton. Megfigyelhetjk, hogy az indig gyerekek
pontosan tudjk, hogyan szeretnk a dolgokat, s hamar rjnnek
a trkkkre, mikppen rvnyesthetik akaratukat. Nem lehet velk
harcolni, helytll rvekkel kell meggyzni ket.
• Csecsemknl: nzznk kzvetlenl a gyermek szembe
A szem a llek tkre. Nevessnk r a kicsire s kszntsk a lelkt.
Igazn szrakoztat ezeknek az j gyerekeknek a reakcijt
megfigyelni. Akrmilyen fiatalok, azonnal elevenen reaglnak
tetszik nekik a helyzet s megrtik! Tbbszr tltem: egszei
kis gyerekek a bcszsnl annyira kihajoltak a kocsibl, csal
hogy fenntarthassk a szemkontaktust, hogy az anya attl flt
kiesik a gyermek a babakocsibl.
Csak ha hosszabb idt tltnk egy indig gyermek trsasgban, akkor
tnik fel, hogy rzelmileg nem knnyen bonyoldik bele helyzetekbe
Ez az egyik legnagyobb klnbsg, amelyet az indig gyerekek s a
tbbiek kztt felfedezhetnk. Az indig gyerekek nem tl rzelme
sek. gy tnik, mintha megrtenk, mirt van olyan sok konfliktus, s
megprblnk megrteni az embereket. A terapeutk arrl szmolnak
be, hogy rgen, ha a szlk gyakran veszekedtek, az vekre elegend
anyagot szolgltatott a gyerekek kezelsre. A veszekeds miatt a gye
rekek visszahzdtak, mert a vitk a csald ltt fenyegettk.
Egy indig gyermek ezt mskpp rzi, s az ellenkezjt teszi
A veszekedk kz ll s megkrdezi: „Ezt most hogyan tudjtok meg
oldani?" Vagy egyszeren rcsimpaszkodik az apa vagy az anya lbra,
s azt mondja: „Nem, nem megyek a szobmba." Vagy fogja az apa
kezt, s az anya kezbe teszi, ezzel azt kri: „Krlek, oldjtok meg a
problmt." Vagy az anya borzasztan kiabl indig gyerekvel, dhs
lesz s mrges, de a gyerek nem reagl, nem veszi t az anya rezgst.
Lttam hrom vesnl nem idsebb kisgyerekeket egyszeren tovbb
jtszani, vagy lassan eltvolodni az anyjuktl, hogy kicsivel arrbb
nyugodtan folytathassk, amivel pp foglalkoztak, vagy, ha mr idsebbek
voltak, odamentek az anyjukhoz s azt mondtk: „Anya, annyira
szeretlek!" Egyszer egy htves indig gyerek azt mondta veszeked
szleinek: „Nem tudjtok, azrt jttem hozztok, hogy bkt hozzak
nektek?" - s kzjk llt. Bizonyos rtelemben abban segtik a
tbbi embert, hogy tudatostsk magukban rzelmi blokdjaikat.
Fontos klnbsget lehet megfigyelni az indig gyerekek s ms
gyerekek kztt olyan kritikus helyzetekben, amikor kiprovokljk
egy felnttbl, hogy elmenjen a vgletekig. Kpzeljnk el ilyen helyzetben
kt gyereket, egy indigt s egy msikat. Az egyik gyereket nevezhetjk
kisgyereknek, a msikat, az indigt pedig „rendszerrombolnak".
Vilgosan felismerhet, hogy ms a cljuk s a viselkedsk.
A kisgyerek addig ingerii a felnttet, amg elri sajt hatrait, s hatrt
szab a gyereknek is - ez egy rgi emberi viselkedsminta: A kisgyerek
ltni szeretn, meddig mehet el, hogy megkapja, amit akar. Egy
rendszerrombol ezzel szemben nem ismeri ezt a programozottsgot.
Intuitvan reagl a csaldban add helyzetekre, mivel szeretne rsze
lenni a csaldnak, akkor is, ha csak ngy vagy tves. Egyenjog szerepet
szeretne betlteni a csaldban. „Rsze vagyok a csaldnak, vagy
nem?" Nem kisgyereknek tekintik nmagukat, hanem „nagynak" s
egyenrangnak, szeretnk, hogy ennek megfelelen bnjanak velk.
Ha tisztelettel kezeljk a gyereket s az szintjn reaglunk, akkor
megvltozik a magatartsa. A helyzet tisztzdik, s nem egy rendbont,
hanem egy bartunk lesz a csaldban.
A jvben vilgos s egyrtelm informcikat adnak majd t az
indig gyerekek az emberisgnek tulajdonsgaikrl, kpessgeikrl s
zeneteikrl. Sokan mohn vrjk mr ezeket az informcikat s az
elkvetkez nhny vben sokat fognak mg rni rluk. Ez a knyv.
valamint a Lee Carroll s Jan Tober ltal sszelltott amerikai knyv
csupn a kezdetet jelentik. Minden terpis jelleg hivatsban dolgoznak
zenem: „Fontos feladat vr rtok!"
2.2. Az indig gyerekek tulajdonsgai
Minden gyermek egyedlll jellemvonsokkal szletik. Nem ritka,
hogy szemlyisge teljesen eltr a testvreiti vagy szleitl. Ezt
mindenki tapasztalhatja, aki tbbgyermekes csaldban ntt fl, ha
megnzi testvreit. Mg ujjlenyomatokbl sincs kt egyforma, felttelezhet
teht, hogy a szemlyisgek ppgy egyni vagy „szemlyes"
mdon jellegzetesek. Abbl kell teht kiindulnunk, hogy kt indig
gyermek sem lehet azonos!
Lteznek olyan pszicholgiai nzetek, amely szerint a gyermek
szemlyisge csak hatves korra bontakozik ki egszen, ms irnyzatok
gy vlik, hogy letnk vgig, lass rsi folyamat sorn fejldik
s alakul ki szemlyisgnk. Megint msok azt valljk, hogy a gyermek
szemlyisge szletsekor mr tkletesen kialakult s az let arrl
szl, hogy ennek a szemlyisgnek a pozitv, s ne a negatv aspektusait
bontakoztassuk ki.
Minden ember lete arrl szl, hogy meglv erssgeit kihasznlja,
s gy alaktsa a krlmnyeket, hogy ezeket az erssgeket jobban
s gyakrabban rvnyre tudja juttatni, mint gyengesgeit. A vilgegyetem
lnyeiknt mindannyian magunkban hordozzuk mindkt oldalt.
Annak, hogy egszsgesen njnk fl, s urai legynk letnknek, az
az egyetlen tja, hogy megrtjk sajt szemlyisgnket, nnket, lehetv
tesszk pozitv aspektusaink kibontakozst, tudatostjuk magunkban
szemlyisgnk erssgeit. Minden gyermek - gy az indig
gyerek is - erssgek s gyengesgek egszen egyni keverke, s a
lnyeg, hogy megtanuljuk a szemlyisg gyengit erssgekk alaktani.
Ha egy indig gyerek (s krnyezete) megtanulja felismerni termszett,
akkor nmi gyakorlattal dbbenetes eredmnyeket rhet el, s
talakthatja, uralhatja gyengit.
Az indig szemlyisg gyengi
Gyermekknt ...
... tlrzkeny s tl nyitott a kls befolysokra.
... sokszor magnak val.
... gyakran nehz vezetni s nevelni.
... tbbnyire gy rzi, nem rtik meg s nem ismerik el.
... hiperaktv s sokszor dekoncentrlt.
... hajlamos r, hogy idealizljon ms embereket vagy helyzeteket.
... lmodoz, sajt vilgba menekl.
Felnttknt...
... ntelt s trelmetlen.
... komoly problmi vannak a tekintllyel.
... szeretn, ha mindenki elismern s rtkeln.
... sokszor nehezen tudja kifejezni magt szavakkal.
... lehet felfuvalkodott.
Kommunikcis kpessge:
• Elszigeteldik, ha gy rzi, nem rtik meg.
• Knnyen elveszti a kapcsolatot bels lnyvel s kizkken kzppontjbl.
• Sokszor gy rzi, a szavak korltozzk.
• Nem tudja elviselni az lszentsget s kpmutatst.
Jellegzetessgei:
• Sokszor tl magasak az elvrsai nmagval s msokkal szemben
is, tkletessgre trekszik.
• Trelmetlenl reagl a nem vilgos kezdemnyezsekre s javaslatokra.
• Nem vllalja a vezetst, s megtagad minden felelssget.
Bartsgban:
• Sok megrtsre van szksge a bartaitl.
• Tbbnyire csak egy bartjval vagy bartnjvel jtszik.
Sokszor sajt fantziavilgban l.
Nagyon knnyen meg lehet bntani, s ezek mlyen rintik.*
Szeretnek egyedl vagy szmtgppel jtszani.
Az indig szemlyisg erssgei
Gyermekknt ...
... szeretne teljes jog tagja lenni a csaldnak.
... szereti a termszetet.
... mindenkivel trdik a csaldban.
... lojlis a csalddal.
... tanulsi vgy s tudsszomj jellemzi.
... megvan az a kpessge, hogy gygytlag hasson az emberekre.
... nem csaldtagokkal is nagyon nyitott s bizalommal teli, ha gy
rzi, megrtik.
Felnttknt...
... llhatatos s megbzhat.
... nylt s szinte.
... komolyan veszi az letet.
... btor.
... mdilis kpessgei vannak.
... mindenben nagyon intenzv.
... megrti sajt lnynek termszett a vilgegyetemhez val viszonyulsban.
Kommunikcis kpessge:
• Szereti az intenzv, szellemileg ignyes s dinamikus beszlgetseket.
• Mlyen tadja magt a beszlgetseknek.
rzsek szintjn, nem rzelmileg: az indig gyerekek nylt szvck, szepltlenek
szintk s felttlen szeretet reznek minden s mindenki irnt. Msoktl ugyanez
vrjk el. Ha ilyen tekintetben csaldnak, az nagyon mlyen rinti ket.
• Nagyfok egyttrzsre kpes mindenki s minden irnt.
• Akkor rzi magt jl, ha csak egyvalakivel, vagy nagyon kis
csoporttal ll szemben.
• Szmukra a kommunikci rzst, gondolatcsert s gygytst
jelent.
Jellegzetessge:
• Szomjazik a tudsra.
• Belsleg fegyelmezett.
• Vilgos s cltudatos.
• Nyitott az alkot javaslatokra s az szinte sztnzsekre.
Bartsgban:
• Nagyon hsges.
• szintn trdik vele, hogy j legyen a msiknak.
• Leginkbb a kevs, de mly bartsgot kedveli.
• Szvesen fordt idt egy kapcsolat polsra.
• Nehz helyzetekben ersnek mutatkozik, s btortani tudja a
gyengbbeket.
• szinte rszvtet rez.
• Szenved a felsznes kapcsolatoktl.
|