Az indig gyerek nevelse
tanja 2006.02.08. 13:56
3.1. Indig gyerekek nevelse s irnytsa
Tanfolyamaimon s praxisomban gyakran tallkozom olyan szlkkel,
akiknek nehzsgeik vannak gyermekkkel. Sokszor hatalmas frusztrcit
s bntudatot rzek a szlk, klnsen az anyk rszrl. Nha
ktsgeik vannak s nem tudjk, mit tehetnnek mg meg, hogy
kzben tarthassk gyermekk nevelst, mivel minden irnybl olyan
megjegyzseket hallanak, mint pldul: „Nem tudod jobban nevelni a
gyermekedet?", „Mg arra sem vagy kpes, hogy megnyugtasd a gyereket?
, „Mg arra sem tudsz odafigyelni, hogy megcsinlja a hzi feladatt?",
„Nem tudja elmagyarzni a gyereknek, mennyire fontos az
iskola?", „A gyereke az egsz vods csoportot sszezavarja..." s gy
tovbb s gy tovbb. El lehet kpzelni, hogyan reaglnak az ilyen tmadsokra
a szlk. Frusztrljk ket, megkesertik az letket. Azok
a nevelk, akik csak kevsb, vagy egyltaln nem nmaguk kzppontjban
lnek, az „j korszak gyermekeinek" nevelse sorn llandan
eljutnak sajt hatraikig. A gyerekek mr nem reaglnak a tekintlyre
pusztn a tekintly miatt.
El kell ismernem, hogy nincs knny dolguk azoknak a szlknek,
akiknek indig gyereke szletik. A gyermekek folyamatosan szembestik
ket sajt hinyossgaikkal s rzelmi gtjaikkal. Tulajdonkppen
csak egyetlen eslyk van a harmonikus csald kialaktsra, mgpedig,
ha vllaljk, hogy megvltoznak. gy tnik nekem, hogy egy jfajta
szlszerepre kell rtallni, hogy az j gyerekek gyerekek lehessenek,
s mgis elismerjk valdi bens nagysgukat. Az nsegt csoportokban
s a terpikon a szlk megtanulhatjk, hogyan kezeljk a
helyzeteket s hogyan fejldhetnek k maguk is. nmagunk megtapasztalsa
nlkl nehznek tnik elfogulatlanul nmagunk s a gyerekek
el llni, s tisztnltst, struktrt vinni a csaldba.
Az indig gyerekek egyik feladata az, hogy segtsenek neknk
olyan kapcsolatokat kialaktani, amelyek a felttlen szeretetre, szintesgre,
elfogadsra, nyltsgra s rmre plnek. Olyan kapcsolatokat,
amelyekre szvnk mlyn vgyunk. Taln nknek is van egy gyerekk,
akit sohasem rtettek meg igazn? Egy gyerek, aki mindent jobban
tud s a „nem"-et tanulta meg legelszr kimondani? Vagy egy
olyan gyerekk, aki hihetetlenl kedves s finom, mgsem illik bele a
trsadalmi normba. Felttel nlkl szeretni egyltaln nem olyan egyszer,
s minden esetben megkvnja a szlk nevelsi kompetencijnak
fejldst, valamint a tudat tgulst, vagyis hogy mskpp lssuk
a dolgokat. Az indig gyerekek segteni fognak a vilgnak nvekedni,
s btorsgot adnak, hogy megszabaduljunk az elavult dolgoktl
s vllaljuk az jat. A megjuls s az egyttmkds a jv kulcsfogalmai.
A kvetkez krdsek merlnek fel:
• Hogyan nevelhetnk s irnythatunk gy egy indig gyereket,
hogy tadja neknk bels blcsessgt s szeretetnek ajndkt?
Hogyan lvezhetjk egyszeren ltezst?
• Mit tehetnk, hogy a gyermek gy nhessen fel, ne legyen tl
sok konfliktusa a krnyezetvel?
• Hogyan kzdhetjk le a paranormlis s a hiny szindrmi
gyerekekkel szembeni eltleteinket s hogyan tekinthetjk pozitvnak
ezeket?
• Hogyan segtsk s irnytsuk gyermekeinket, hogy tlljenek a
vilgban, s az iskolkban, addig amg fiatal felnttknt majd
tjukra indulhatnak s megtallhatjk letk irnyt? Sok indi
g gyerek depresszis. Az indigk jellegzetes mondata: „Jaj
anya, ha tudtam volna, nem jvk ide a fldre."
• Mikpp „lik tl" a szlk, hogy a gyerekeknek nincs szksgl
a hagyomnyos rtelemben vett szlkre?
• Hogyan tanuljuk meg, hogy a gyerekeket ne sajt magunk kivetlsnek
tekintsk, s hogyan engedjk kialaktani sajt szemlyisgket?
Vgl pedig a vlemnyem szerint legfontosabb pozitv s negatv viselkedsmdokat
s esetleges kvetkezmnyeiket ismertetem. A pozitv
oldalakat szembelltom az olyan negatv „zavarokkal", mint a klnbz
hiny- s rszleges teljestmny gyengesgek. Ekzben mindig
szem eltt kell tartanunk, hogy ezek a gyerekek csak most kezdenek
nagy szmban a vilgra jnni. Mg nem sok dolgot tudunk rluk.
Sehol sem talltam olyan tudomnyos vagy viselkedskutatsi eredmnyeket,
amelyeket felhasznlhattam volna a knyvemben. Ezzel
szemben nagyon sok tanulsgos beszmolval tallkoztam pedaggusok,
terapeutk, tancsadk s nevelk tapasztalatairl, akik vilgszerte
ezekkel a gyerekekkel dolgoznak. k az j korszak ttri, ahogy
az korbban a pszichitria s pszicholgia elfutraival is trtnt.
Adatokat keresve fokozatosan elkezdi az ember szrevenni az
egyes informcik kztti sszefggseket. Eddig legalbbis gy tnik,
hogy a nevels tmja sok orszgban egyenesen tabutma, amely
szembelltja egymssal a modernebb, kezdemnyezbb nzeteket
vallkat a konzervatv csoportokkal. Ha a tants trtnett tanulmnyozzuk,
a nevels nagy koponyinak tantsait s elmleteit az elmlt
vszzadokbl, akkor azt fedezhetjk fel, hogy a vilg mr tbb mint
270 ve arrl vitzik, hogyan lehet elrni a kvnt vltoztatsokat a tantsi
rendszerben. Azonban nem sok dolog vltozott az id mlsval.
Megtlsem szerint az indig gyerekek r fognak knyszerteni bennnket
egy j irnyra. Megmutatjk majd neknk, hogyan tudunk nmagunkkal
s velk harmniban li; hogyan alakthatjuk t gy a csaldot,
hogy a szlk s gyerekek is elegend helyet kapjanak; hogyan
lphetnk jra spontn mdon kapcsolatba igaz nvalnkkal, s hogyan
lehet jra rsze a csald letnek az rm s a szrakozs.
65
Mi segthet neknk alkalmazkodni az j kihvshoz?
Elg egyrtelm, hogy az indig gyerekeket csak a szeretet nyelve rdekli.
Mi segthetne neknk a velk val bnsmdban? Hogyan segthetnk
gyermekeinknek kifejleszteni pozitv ksztetseiket? Hogyan
tudjuk megakadlyozni, hogy j szndk, de korltozott nevelsnk
miatt ne kelljen megtagadniuk szemlyisgket? Az egyik fontos viselkedsmd
a felttel nlkli elfogads, amely korltlan „igen"-t jelent
mindenfle „ha" s „de" nlkl. Az elfogads nmagban tiszta
szeretet! Tovbbi rtkes segtsgek az n-zenetekkel val kommunikci
s a „konfliktusmegolds veresg nlkl" mdszer. Ha ezenkvl
azt is megtanuljuk, hogy vilgos hatrokat szabjunk, s tiszta fegyelmet
tartsunk be, amely sok szabadsgot enged a gyereknek sajt tapasztalatok
szerzsre, akkor felttelezhetjk, hogy j ton jrunk.
ELFOGADS
ltalban azt mondhatjuk, hogy a teljes elfogads (akceptls) az
egyik legfontosabb s leghatkonyabb t a j szl-gyermek kapcsolathoz.
Thomas Gordon „Familien-Konferenz" („Csaldi konferencia")
cm knyvben ezt nagyon meggyzen mutatja be. Tansthat
az ember a vele szemben llval valdi, mlyrehat elfogadst? Segthet
neki valban? Felttel nlkli elfogadsa lehetv teszi a msik
embernek, hogy nvekedjen, kibontakozzon, s pozitv irnyba vltozzon.
Utat mutat neki, hogy megtanulja megoldani a problmit,
hogy pszicholgiailag egszsges legyen, hogy hatkonyabb, s alkotbb
vljon.
Az elfogads olyan, mint a termkeny talaj, amely egy apr kis
magnak lehetv teszi, hogy kibontakozzon belle az a csodlatos virg,
amely benne rejlett. Ez a talaj, az elfogads, lehetv teszi a gyermeknek,
hogy megvalstsa a benne rejl lehetsgeket. Megdbben
t ltni, hogy a gyerekek sokszor vadidegen embereket a bizalmukba
fogadnak. Mindent elmeslnek nekik s a szlk egszen meglepd
nek, ha ksbb a trtneteket halljk. A gyermek csupn gy rezte, el
fogadjk s ez biztonsgot adott neki. Mindazt, amit mondani akart, e
is meslhette volna. Sokszor elfordul ilyen helyzetekben, hogy titkokat,
vagy mg el nem meslt trtneteket mondanak el.
Sok szl azt hiszi, hogy a gyermek teljes elfogadsa akadlyozza a
pozitv fejldst. A szlk a gyerekek nevelsben messzemenen a
nem-elfogads nyelvre hagyatkoznak, s azt hiszik, ez a legjobb t,
hogy a gyereknek segtsenek. Hasonltsuk az elfogadst mg egyszer a
talaj pldjhoz, amely ezt a kis magot hivatott tpllni. Azt vehetjk
szre, hogy a nem-elfogads esetn a talaj gazdag tletekben, rtkelsben,
kritikban, kinyilatkoztatsokban, moralizlsban, figyelmeztetsekben
s parancsolgatsban. Ezekre az zenetekre a gyerekek ltalban
visszahzdssal reaglnak. Az indig gyerekek mg rzkenyebben
reaglnak erre, nha szinte allergis tneteket produklnak. „Kirlyok s
kirlynkknt" nehezen boldogulnak azzal a tnnyel, hogy valaki nem
felttlen szeretettel s szintesggel fordul hozzjuk. Hamar megtanuljk,
hogy sokkal knyelmesebb, rzseiket, gondolataikat s gondjaikat
megtartani maguknak. Az elfogads nyelve azonban felolvasztja ket.
Lehetv teszi, hogy rszesei legynk rzseiknek s problmiknak.
A passzv elfogads azonban nem elegend. A gyerekek nem rzik
magukat ebben a tekintetben biztonsgban, amg a nevel valamilyen
aktv mdon nem jelzi. Fontos, hogy szban s tettel eljuttassuk hozzjuk
elfogadsunk zenett.
Az elfogadst a kvetkez mdokon mutathatjuk ki:
• Szavak nlkli elfogads: Az elfogadst jelezhetjk szavak nlkl,
pldul a testbeszddel, gesztusokkal, arckifejezssel vagy
ms viselkedsmdokkal.
• Nem-beleavatkozs: Azzal, ha nem avatkoznak kzbe, szintn
azt fejezik ki a szlk, hogy elfogadjk a gyermek tettt. Beleavatkozs
lenne pldul zavarni a gyereket, ellenrizni, a szobjba
kldeni vagy megvni a hibktl.
• Passzv meghallgats: Ez odafigyel meghallgatst jelent, ami
alatt folyamatosan jelezzk a gyereknek, hogy figyelnk, pldul
,., igen", „hallgatlak", „hm" reakcikkal.
• Szavakban kifejezeti elfogads: A beszlgetsben kzljk a
gyerekkel, hogy rendben van, amit gondol s tesz.
• Aktv meghallgats: Az aktv meghallgats sorn kommunikcis
folyamat alakul ki, amelyben a beszl s a hallgat nyitottak
egyms fel s odafigyelnek a msikra. A hallgat az zenet
megismtlsvel jelzi vissza megrtst. gy kikszblhetik a
flrertseket. Sokszor egyidejleg tbb zenetet kldnk, s
gy flrertsek addhatnak. Thomas Gordon azt rja: „Az aktv
meghallgatsnl teht a hallgat megprblja megrteni, hogy,
mit rez a beszl, vagy mi az zenetnek mondanivalja. Erre
vlaszul sajt szavaival (kd) megfogalmazza megrtst s
visszakldi a beszlnek megerstskpp. A hallgat nem kld
sajt zeneteket - pldul tletet, vlemnyt, tancsot, rveket,
elemzst vagy krdst. Csak azt jelzi vissza, hogy rzse szerint
mit jelentett a beszl zenete- nem tbbet s nem kevesebbet.'
Sok terapeuta s tancsad azrt olyan sikeres, mert ismeri s tudja alkalmazni
az elfogads nyelvt. A szlk is megtanulhatjk megmutat
ni gyermekknek szavakkal s rzsekkel, hogy elfogadjk t. Ha ez
sikerl nekik, akkor tnyleg egy rtkes segtsgnek jutottak birtokba
s meglep eredmnyeket rhetnek el. Nagyban befolysolhatjk,
hogy a gyermek mennyire kpes szabadon meglni s kimutatni az rzseit.
Rajtuk mlik, hogy az ltaluk meghatrozott hatrokhoz s
struktrkhoz tartjk-e magukat.
Az elfogads sokfle hatsa kzl egy sem olyan fontos, mint
gyermek bels rzse, hogy szeretik t. Mert egy embert elfogadn
„gy ahogy van", a szeretet igazi jele. Ha azt rezzk, elfogadnak, azt
jelenti, hogy azt rezzk, szeretnek. Termszetesen az lenne a kvna
tos, hogy minden emberrel s gyerekkel gy bnjunk. De az indig
gyerekek valban meg is kvetelik tlnk, hogy gy fogadjuk el ket
ahogy vannak. Tudatban vannak nagysguknak s fontossguknak.
Elvrjk tlnk annak a bizonytkt, hogy ezt mi is rzkeljk s elfogadjuk!
Ha egy indig gyerek tudja, hogy a szlei felttel nlkl elfogadjk,
az megadja neki a lehet legjobb alapot a fejldshez
A szeretet vezeti, s azt szeretn, fogadjuk el, hogy vezessen bennnket.
Az indig gyerekeknek tulajdonkppen nincs szksge szlkre,
hagyomnyos rtelemben. Amit mindenkpp ignyel, az a szeretet, a
szeretetteljes irnyts, s a tisztn tlthat struktrk. Ebben rejlik a
szlk j feladata.
N-ZENETEK
Nagyon fontosnak tnik szmomra, hogy kapcsolatainkban jobban
megtanuljuk megrteni n-zeneteinket. Annyira hozzszoktunk, hogy
a te-zeneteket hasznljuk, hogy fel sem tnik, mi mindent „pakolunk
bele" a te-zenetekbe. Az n-zenetek lehetv teszik, hogy az ember
mindig nmagnl s rzseinl, vagy gondolatainl maradjon. A tezenetek
tbbnyire valamilyen kellemetlen kijelentst, ltalnostst
vagy bntudatkeltst tartalmaznak s nagyrszt nem annak az embernek
az rzkelst kldi el neknk, aki beszl. Az n-zenetek hasznlata
lehetv teszi, hogy semlegestsk a nzeteltrseket. Szlknt
jogunk van a sajt gondolatainkhoz, rzseinkhez s n-formban kifejezhetjk
ezeket az rzseket, anlkl, hogy a gyereket vdolnnk.
Egy plda: n-zenettel azt mondhatja az anya: „Megbntva rzem
magam, ha ilyesmit teszel" A te-zenettel azt mondan: „Fjdalmat
okozol nekem, bntasz engem." A gyermek szmra hatalmas klnbsg
van a kt zenet kztt. Az n-zenettel azt kzli vele az anya,
hogy mit rez pp, s mi jellemz r ebben a pillanatban, a te-zenettel
ezzel szemben rfog valamit a gyerekre, amit egszen biztosan nem
szndkosan okozott.*
A te-zenettel kezdd beszlgetsek tbbnyire vitval vgzdnek.
|