tanja
Men
 
Szerepjtk
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Filozfia
 
Naptr
2025. Mjus
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Fantasy
 
Zene
 
Indiggyerek
Indiggyerek : Az indig gyerek nevelse

Az indig gyerek nevelse

tanja  2006.02.08. 13:56

...

3.1. Indig gyerekek nevelse s irnytsa

Tanfolyamaimon s praxisomban gyakran tallkozom olyan szlkkel,

akiknek nehzsgeik vannak gyermekkkel. Sokszor hatalmas frusztrcit

s bntudatot rzek a szlk, klnsen az anyk rszrl. Nha

ktsgeik vannak s nem tudjk, mit tehetnnek mg meg, hogy

kzben tarthassk gyermekk nevelst, mivel minden irnybl olyan

megjegyzseket hallanak, mint pldul: „Nem tudod jobban nevelni a

gyermekedet?", „Mg arra sem vagy kpes, hogy megnyugtasd a gyereket?

, „Mg arra sem tudsz odafigyelni, hogy megcsinlja a hzi feladatt?",

„Nem tudja elmagyarzni a gyereknek, mennyire fontos az

iskola?", „A gyereke az egsz vods csoportot sszezavarja..." s gy

tovbb s gy tovbb. El lehet kpzelni, hogyan reaglnak az ilyen tmadsokra

a szlk. Frusztrljk ket, megkesertik az letket. Azok

a nevelk, akik csak kevsb, vagy egyltaln nem nmaguk kzppontjban

lnek, az „j korszak gyermekeinek" nevelse sorn llandan

eljutnak sajt hatraikig. A gyerekek mr nem reaglnak a tekintlyre

pusztn a tekintly miatt.

El kell ismernem, hogy nincs knny dolguk azoknak a szlknek,

akiknek indig gyereke szletik. A gyermekek folyamatosan szembestik

ket sajt hinyossgaikkal s rzelmi gtjaikkal. Tulajdonkppen

csak egyetlen eslyk van a harmonikus csald kialaktsra, mgpedig,

ha vllaljk, hogy megvltoznak. gy tnik nekem, hogy egy jfajta

szlszerepre kell rtallni, hogy az j gyerekek gyerekek lehessenek,

s mgis elismerjk valdi bens nagysgukat. Az nsegt csoportokban

s a terpikon a szlk megtanulhatjk, hogyan kezeljk a

helyzeteket s hogyan fejldhetnek k maguk is. nmagunk megtapasztalsa

nlkl nehznek tnik elfogulatlanul nmagunk s a gyerekek

el llni, s tisztnltst, struktrt vinni a csaldba.

Az indig gyerekek egyik feladata az, hogy segtsenek neknk

olyan kapcsolatokat kialaktani, amelyek a felttlen szeretetre, szintesgre,

elfogadsra, nyltsgra s rmre plnek. Olyan kapcsolatokat,

amelyekre szvnk mlyn vgyunk. Taln nknek is van egy gyerekk,

akit sohasem rtettek meg igazn? Egy gyerek, aki mindent jobban

tud s a „nem"-et tanulta meg legelszr kimondani? Vagy egy

olyan gyerekk, aki hihetetlenl kedves s finom, mgsem illik bele a

trsadalmi normba. Felttel nlkl szeretni egyltaln nem olyan egyszer,

s minden esetben megkvnja a szlk nevelsi kompetencijnak

fejldst, valamint a tudat tgulst, vagyis hogy mskpp lssuk

a dolgokat. Az indig gyerekek segteni fognak a vilgnak nvekedni,

s btorsgot adnak, hogy megszabaduljunk az elavult dolgoktl

s vllaljuk az jat. A megjuls s az egyttmkds a jv kulcsfogalmai.

A kvetkez krdsek merlnek fel:

• Hogyan nevelhetnk s irnythatunk gy egy indig gyereket,

hogy tadja neknk bels blcsessgt s szeretetnek ajndkt?

Hogyan lvezhetjk egyszeren ltezst?

• Mit tehetnk, hogy a gyermek gy nhessen fel, ne legyen tl

sok konfliktusa a krnyezetvel?

• Hogyan kzdhetjk le a paranormlis s a hiny szindrmi

gyerekekkel szembeni eltleteinket s hogyan tekinthetjk pozitvnak

ezeket?

• Hogyan segtsk s irnytsuk gyermekeinket, hogy tlljenek a

vilgban, s az iskolkban, addig amg fiatal felnttknt majd

tjukra indulhatnak s megtallhatjk letk irnyt? Sok indi

g gyerek depresszis. Az indigk jellegzetes mondata: „Jaj

anya, ha tudtam volna, nem jvk ide a fldre."

• Mikpp „lik tl" a szlk, hogy a gyerekeknek nincs szksgl

a hagyomnyos rtelemben vett szlkre?

• Hogyan tanuljuk meg, hogy a gyerekeket ne sajt magunk kivetlsnek

tekintsk, s hogyan engedjk kialaktani sajt szemlyisgket?

Vgl pedig a vlemnyem szerint legfontosabb pozitv s negatv viselkedsmdokat

s esetleges kvetkezmnyeiket ismertetem. A pozitv

oldalakat szembelltom az olyan negatv „zavarokkal", mint a klnbz

hiny- s rszleges teljestmny gyengesgek. Ekzben mindig

szem eltt kell tartanunk, hogy ezek a gyerekek csak most kezdenek

nagy szmban a vilgra jnni. Mg nem sok dolgot tudunk rluk.

Sehol sem talltam olyan tudomnyos vagy viselkedskutatsi eredmnyeket,

amelyeket felhasznlhattam volna a knyvemben. Ezzel

szemben nagyon sok tanulsgos beszmolval tallkoztam pedaggusok,

terapeutk, tancsadk s nevelk tapasztalatairl, akik vilgszerte

ezekkel a gyerekekkel dolgoznak. k az j korszak ttri, ahogy

az korbban a pszichitria s pszicholgia elfutraival is trtnt.

Adatokat keresve fokozatosan elkezdi az ember szrevenni az

egyes informcik kztti sszefggseket. Eddig legalbbis gy tnik,

hogy a nevels tmja sok orszgban egyenesen tabutma, amely

szembelltja egymssal a modernebb, kezdemnyezbb nzeteket

vallkat a konzervatv csoportokkal. Ha a tants trtnett tanulmnyozzuk,

a nevels nagy koponyinak tantsait s elmleteit az elmlt

vszzadokbl, akkor azt fedezhetjk fel, hogy a vilg mr tbb mint

270 ve arrl vitzik, hogyan lehet elrni a kvnt vltoztatsokat a tantsi

rendszerben. Azonban nem sok dolog vltozott az id mlsval.

Megtlsem szerint az indig gyerekek r fognak knyszerteni bennnket

egy j irnyra. Megmutatjk majd neknk, hogyan tudunk nmagunkkal

s velk harmniban li; hogyan alakthatjuk t gy a csaldot,

hogy a szlk s gyerekek is elegend helyet kapjanak; hogyan

lphetnk jra spontn mdon kapcsolatba igaz nvalnkkal, s hogyan

lehet jra rsze a csald letnek az rm s a szrakozs.

65

Mi segthet neknk alkalmazkodni az j kihvshoz?

Elg egyrtelm, hogy az indig gyerekeket csak a szeretet nyelve rdekli.

Mi segthetne neknk a velk val bnsmdban? Hogyan segthetnk

gyermekeinknek kifejleszteni pozitv ksztetseiket? Hogyan

tudjuk megakadlyozni, hogy j szndk, de korltozott nevelsnk

miatt ne kelljen megtagadniuk szemlyisgket? Az egyik fontos viselkedsmd

a felttel nlkli elfogads, amely korltlan „igen"-t jelent

mindenfle „ha" s „de" nlkl. Az elfogads nmagban tiszta

szeretet! Tovbbi rtkes segtsgek az n-zenetekkel val kommunikci

s a „konfliktusmegolds veresg nlkl" mdszer. Ha ezenkvl

azt is megtanuljuk, hogy vilgos hatrokat szabjunk, s tiszta fegyelmet

tartsunk be, amely sok szabadsgot enged a gyereknek sajt tapasztalatok

szerzsre, akkor felttelezhetjk, hogy j ton jrunk.

ELFOGADS

ltalban azt mondhatjuk, hogy a teljes elfogads (akceptls) az

egyik legfontosabb s leghatkonyabb t a j szl-gyermek kapcsolathoz.

Thomas Gordon „Familien-Konferenz" („Csaldi konferencia")

cm knyvben ezt nagyon meggyzen mutatja be. Tansthat

az ember a vele szemben llval valdi, mlyrehat elfogadst? Segthet

neki valban? Felttel nlkli elfogadsa lehetv teszi a msik

embernek, hogy nvekedjen, kibontakozzon, s pozitv irnyba vltozzon.

Utat mutat neki, hogy megtanulja megoldani a problmit,

hogy pszicholgiailag egszsges legyen, hogy hatkonyabb, s alkotbb

vljon.

Az elfogads olyan, mint a termkeny talaj, amely egy apr kis

magnak lehetv teszi, hogy kibontakozzon belle az a csodlatos virg,

amely benne rejlett. Ez a talaj, az elfogads, lehetv teszi a gyermeknek,

hogy megvalstsa a benne rejl lehetsgeket. Megdbben

t ltni, hogy a gyerekek sokszor vadidegen embereket a bizalmukba

fogadnak. Mindent elmeslnek nekik s a szlk egszen meglepd

nek, ha ksbb a trtneteket halljk. A gyermek csupn gy rezte, el

fogadjk s ez biztonsgot adott neki. Mindazt, amit mondani akart, e

is meslhette volna. Sokszor elfordul ilyen helyzetekben, hogy titkokat,

vagy mg el nem meslt trtneteket mondanak el.

Sok szl azt hiszi, hogy a gyermek teljes elfogadsa akadlyozza a

pozitv fejldst. A szlk a gyerekek nevelsben messzemenen a

nem-elfogads nyelvre hagyatkoznak, s azt hiszik, ez a legjobb t,

hogy a gyereknek segtsenek. Hasonltsuk az elfogadst mg egyszer a

talaj pldjhoz, amely ezt a kis magot hivatott tpllni. Azt vehetjk

szre, hogy a nem-elfogads esetn a talaj gazdag tletekben, rtkelsben,

kritikban, kinyilatkoztatsokban, moralizlsban, figyelmeztetsekben

s parancsolgatsban. Ezekre az zenetekre a gyerekek ltalban

visszahzdssal reaglnak. Az indig gyerekek mg rzkenyebben

reaglnak erre, nha szinte allergis tneteket produklnak. „Kirlyok s

kirlynkknt" nehezen boldogulnak azzal a tnnyel, hogy valaki nem

felttlen szeretettel s szintesggel fordul hozzjuk. Hamar megtanuljk,

hogy sokkal knyelmesebb, rzseiket, gondolataikat s gondjaikat

megtartani maguknak. Az elfogads nyelve azonban felolvasztja ket.

Lehetv teszi, hogy rszesei legynk rzseiknek s problmiknak.

A passzv elfogads azonban nem elegend. A gyerekek nem rzik

magukat ebben a tekintetben biztonsgban, amg a nevel valamilyen

aktv mdon nem jelzi. Fontos, hogy szban s tettel eljuttassuk hozzjuk

elfogadsunk zenett.

Az elfogadst a kvetkez mdokon mutathatjuk ki:

Szavak nlkli elfogads: Az elfogadst jelezhetjk szavak nlkl,

pldul a testbeszddel, gesztusokkal, arckifejezssel vagy

ms viselkedsmdokkal.

Nem-beleavatkozs: Azzal, ha nem avatkoznak kzbe, szintn

azt fejezik ki a szlk, hogy elfogadjk a gyermek tettt. Beleavatkozs

lenne pldul zavarni a gyereket, ellenrizni, a szobjba

kldeni vagy megvni a hibktl.

Passzv meghallgats: Ez odafigyel meghallgatst jelent, ami

alatt folyamatosan jelezzk a gyereknek, hogy figyelnk, pldul

,., igen", „hallgatlak", „hm" reakcikkal.

Szavakban kifejezeti elfogads: A beszlgetsben kzljk a

gyerekkel, hogy rendben van, amit gondol s tesz.

Aktv meghallgats: Az aktv meghallgats sorn kommunikcis

folyamat alakul ki, amelyben a beszl s a hallgat nyitottak

egyms fel s odafigyelnek a msikra. A hallgat az zenet

megismtlsvel jelzi vissza megrtst. gy kikszblhetik a

flrertseket. Sokszor egyidejleg tbb zenetet kldnk, s

gy flrertsek addhatnak. Thomas Gordon azt rja: „Az aktv

meghallgatsnl teht a hallgat megprblja megrteni, hogy,

mit rez a beszl, vagy mi az zenetnek mondanivalja. Erre

vlaszul sajt szavaival (kd) megfogalmazza megrtst s

visszakldi a beszlnek megerstskpp. A hallgat nem kld

sajt zeneteket - pldul tletet, vlemnyt, tancsot, rveket,

elemzst vagy krdst. Csak azt jelzi vissza, hogy rzse szerint

mit jelentett a beszl zenete- nem tbbet s nem kevesebbet.'

Sok terapeuta s tancsad azrt olyan sikeres, mert ismeri s tudja alkalmazni

az elfogads nyelvt. A szlk is megtanulhatjk megmutat

ni gyermekknek szavakkal s rzsekkel, hogy elfogadjk t. Ha ez

sikerl nekik, akkor tnyleg egy rtkes segtsgnek jutottak birtokba

s meglep eredmnyeket rhetnek el. Nagyban befolysolhatjk,

hogy a gyermek mennyire kpes szabadon meglni s kimutatni az rzseit.

Rajtuk mlik, hogy az ltaluk meghatrozott hatrokhoz s

struktrkhoz tartjk-e magukat.

Az elfogads sokfle hatsa kzl egy sem olyan fontos, mint

gyermek bels rzse, hogy szeretik t. Mert egy embert elfogadn

„gy ahogy van", a szeretet igazi jele. Ha azt rezzk, elfogadnak, azt

jelenti, hogy azt rezzk, szeretnek. Termszetesen az lenne a kvna

tos, hogy minden emberrel s gyerekkel gy bnjunk. De az indig

gyerekek valban meg is kvetelik tlnk, hogy gy fogadjuk el ket

ahogy vannak. Tudatban vannak nagysguknak s fontossguknak.

Elvrjk tlnk annak a bizonytkt, hogy ezt mi is rzkeljk s elfogadjuk!

Ha egy indig gyerek tudja, hogy a szlei felttel nlkl elfogadjk,

az megadja neki a lehet legjobb alapot a fejldshez

A szeretet vezeti, s azt szeretn, fogadjuk el, hogy vezessen bennnket.

Az indig gyerekeknek tulajdonkppen nincs szksge szlkre,

hagyomnyos rtelemben. Amit mindenkpp ignyel, az a szeretet, a

szeretetteljes irnyts, s a tisztn tlthat struktrk. Ebben rejlik a

szlk j feladata.

N-ZENETEK

Nagyon fontosnak tnik szmomra, hogy kapcsolatainkban jobban

megtanuljuk megrteni n-zeneteinket. Annyira hozzszoktunk, hogy

a te-zeneteket hasznljuk, hogy fel sem tnik, mi mindent „pakolunk

bele" a te-zenetekbe. Az n-zenetek lehetv teszik, hogy az ember

mindig nmagnl s rzseinl, vagy gondolatainl maradjon. A tezenetek

tbbnyire valamilyen kellemetlen kijelentst, ltalnostst

vagy bntudatkeltst tartalmaznak s nagyrszt nem annak az embernek

az rzkelst kldi el neknk, aki beszl. Az n-zenetek hasznlata

lehetv teszi, hogy semlegestsk a nzeteltrseket. Szlknt

jogunk van a sajt gondolatainkhoz, rzseinkhez s n-formban kifejezhetjk

ezeket az rzseket, anlkl, hogy a gyereket vdolnnk.

Egy plda: n-zenettel azt mondhatja az anya: „Megbntva rzem

magam, ha ilyesmit teszel" A te-zenettel azt mondan: „Fjdalmat

okozol nekem, bntasz engem." A gyermek szmra hatalmas klnbsg

van a kt zenet kztt. Az n-zenettel azt kzli vele az anya,

hogy mit rez pp, s mi jellemz r ebben a pillanatban, a te-zenettel

ezzel szemben rfog valamit a gyerekre, amit egszen biztosan nem

szndkosan okozott.*

A te-zenettel kezdd beszlgetsek tbbnyire vitval vgzdnek.

 
ra
 
Mveim
 
Boszorknyos
 
Harry Potteres
 
Blogok
 
Kedvenc oldalak
 
Link-csere
 
Szmll
Induls: 2006-01-23
 

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG